Kozie

Verwondering door design

Kozie ontwikkelt multi-sensorische e-health producten die mensen met bijvoorbeeld dementie of een verstandelijke beperking doen verwonderen. Na de productresearch was het tijd om het merk een gezicht te geven en namen ze contact op met Hands.

Roos Meerman en Tom Kortbeek van Kozie vertellen over hun samenwerking met Hands.

Opdrachtgever

Kozie

Onze rol

Identiteitsontwikkeling en de vormgeving van alle uitingen, inclusief content en website.

Kozie-18

Design voor Dementie

Het eerste product van Kozie, de ‘Kozie Me’, is een multi-sensorisch kussen voor mensen met dementie. Bij het aanraken van het kussen klinkt er muziek die een gevoel opwekt van geborgenheid; een zachte toegang tot herinneringen die er niet meer lijken te zijn. Kozie vroeg ons een visuele identiteit te ontwikkelen die helpt om binnen drie jaar meer dan 12.000 mensen te helpen met het voelen van deze geborgenheid. Samen met Marcel de Groen, een expert op het gebied van identiteitsontwikkeling, zijn we met een paar vlijmscherpe sessies tot de essentie van Kozie gekomen.

Nederlanders met Dementie

270K

“Kozie gaat over het zorgen voor een veilige omgeving waarin mensen zich open op durven te stellen zodat je uiteindelijk tot die verwondering kan komen. Deze veilige omgeving is een gevoel van thuis. Dat gaat niet over een echt huis of een locatie maar over het gevoel er van. Dat werd de kern. De fundering van Kozie.“
– Roos Meerman, oprichter en product designer Kozie

Een huisstijl voor mensen

Deze aangescherpte visie vormde een sterke basis voor de ontwikkeling van de huisstijl: Kozie maakt multi-sensorische producten en daar spelen we met de vormgeving op in. Zo hebben we inspiratie gehaald uit trillingen en geluidsgolven om de illustratieve elementen voor Kozie te realiseren. Naast de gebruikelijke huisstijl uitingen verzorgden we o.a. de website, fotografie, videos en de KozieMe verpakking. Het resultaat is een 76 pagina tellende brandmanual met daarin alle stijlregels en kant-en-klare uitingen.
Tijdens iedere stap in de vormgeving hebben we nauw in de gaten gehouden of deze wel aansluit bij de kern van Kozie; een gevoel van thuis. Daarom kozen we voor warme kleuren, oprechte fotografie en bovenal een focus op de mens achter de patiënt. We ontwikkelden een beeldbank van foto- en videomateriaal die de producten van Kozie tot leven laten komen. Hierbij zochten we naar gevoel, een mooie blik, een mooi moment. Het moment dat ontstaat wanneer iemand interactie heeft met een product van Kozie.

Kozie_2018_
Campagne 21-08-201836668-DEF
Campagne 21-08-201836725-DEF
Campagne 21-08-201837160-DEF
Kozie_2018_2
Campagne 21-08-201837055-DEF
Campagne 21-08-201836942-DEF
Wall-Dame-Header-close

Design als Dienst

Omdat Kozie een merk is dat zich zal blijven ontwikkelen vroegen ze ons om na de oplevering van de identiteit, beeldbank en website betrokken te blijven. Hierop hadden we eigenlijk niet direct een antwoord, maar na een paar gesprekken ontwikkelden we samen de basis voor een nieuw businessmodel: ‘Design as a Service’. Door wekelijks af te spreken houden we de ontwikkelingen van Kozie nauw in de gaten en vullen we aan waar nodig. We bieden hiermee een luisterend oor en sparringpartner. We denken mee op zowel communicatief as strategisch vlak en blijven natuurlijk de merkbewakers van Kozie.

“Het fijne van Design as a Service is dat we zelf invulling kunnen geven aan hoe deze service er uit ziet. De ene keer gaan we naar een beurs en hebben we iemand nodig die helpt meedenken over de stand, de andere keer zoeken we iemand die meedenkt over een nieuwe medewerker binnen het bedrijf.“
– Roos Meerman, oprichter en product designer Kozie

'Doordat Hands ons heeft uitgedaagd om terug te gaan naar de kern van onze identiteit hebben we nu een merk dat klaar is voor groei. Met Hands als partner geven we iedere dag weer meer mensen een gevoel van thuis en verwondering.'

Teamsamenstelling

Visuele identiteit
Studio Hands
Identiteitsontwikkeling
Marcel de Groen
Fotografie campagnes
Michiel Spijkers
Visagie, Modellen
Stickystuff agency
Fotografie verslaglegging
Michèle Giebing
Commercial video
Lagom Collective
Webontwerp en ontwikkeling
Studio Hands

Geschreven door

Marcel Klein-Legtenberg

Interesse in verwondering of design als dienst?